Lees ik net de blog van Rianne en zie ik dat ik deze mooie kaarten heb gewonnen. Beloofde ik haar het te noemen op m'n blog, zie ik dat het totaal vergeten ben. Dus bij deze nogmaals. En ik wacht vol spanning om ze in het echt te bewonderen. Met het bijgaande stempeltje kan ik er zelf drukken, hoe leuk is dat?
Pagina's
maandag 11 november 2013
zondag 10 november 2013
Brussel
Om 10 uur zou ik in Oosterhout op de carpool plaats worden opgehaald. Dus ging ik om 8:45 uur op pad, met m'n tasje gepakt met brood, water, mandarijntjes en niet te vergeten m'n fototoestel. Lekker warm aangekleed, maar wel comfortabel, regenlaarsjes aan, ik was er helemaal klaar voor! Onderweg zag ik deze dubbele regenboog!
Het was korter rijden dan ik dacht, dus staan praten met nog meer studenten van de NAU die ook aan kwamen druppelen.
De bus arriveerde precies op tijd en daar gingen we op naar Brussel. Het was een gezellige reis, er werd koffie met stroopwafels uitgedeeld. Er heerste een opgewonden sfeer, iedereen zat lekker te praten. De buschauffeur was zeer ervaren, hoe hij de bus door de smalle, vaak vol geparkeerde, straten in Brussel manoeuvreerde, complimenten!
Rond 12 uur kwamen we bij het Wiels centrum voor hedendaagse kunst aan. Dit was een prachtig gebouw, een voormalige bierbrouwerij, de koperen potten stonden nog pontificaal in de ingang. We kregen de gelegenheid te lunchen en mochten het museum bekijken. Daarna volgde er een gezamenlijke rondleiding. Het was inspirerend om met medestudenten door het museum te lopen en over de kunst te praten. De tentoonstelling van de jonge kunstenaar Petrit Halilaj vond ik heel indrukwekkend, zeker nadat we een filmpje hadden gezien waar hij z'n inspiratie vandaan had, kregen we nog meer uitleg over de sculpturen.
Hoe ze gemaakt waren en met welke materialen. Grotendeels uit aarde (uit Kosovo) en mest (uitwerpselen van de dieren). De combinatie met het goudkleurige messing, was een schril contrast, maar daarom ook wel weer heel mooi. Het filmpje was indrukwekkend, te zien wat een oorlog allemaal aanricht, behalve het menselijke leed, ook zoveel materiële schade aan cultureel en natuurhistorische erfgoed. Je kreeg bijna het gevoel dat de opgezette dieren voor de tweede keer 'dood' gingen. De manier waarop ze in kisten waren gestopt in de oorlog en er daarna helemaal beschimmeld of verrot uitkwamen. De kunstenaar heeft de hele voorraad van het museum opgekocht en wilde in eerste instantie ook de overgebleven resten tentoonstellen, maar uit hygiënisch oogpunt is dat niet gebeurd. Wel waren de kasten te zien waar de opgezette vogels e.d. in gestaan hebben.
Daarna hebben we nog korte uitleg gehad over het werk van Walter Swennen, een toonaangevende Belgische kunstenaar die voordat hij met schilderen begon een dichter was. Dit was ook terug te zien in z'n werk, waar vaak met woorden wordt gespeeld. Die heb ik toevallig net niet gefotografeerd!
Na het bezoek aan Wiels gingen we met de bus naar een drietal galeries.
Erwin Wurm met zijn expositie Synthesa. Dit waren sculpturen in absurdistische vormen.
Daarnaast had hij ook nog een serie van bronzen sculpturen in de vorm van worsten 'Frankfurter'. Ze waren in herkenbare menselijke vormen opgesteld.
Of zelfs een gebouwen die verwoest werden door worsten ;-)
Daarna hebben we werk gezien van Nam June Paik 1932-2006) een Koreaans/Amerikaanse kunstenaar.
Hierna het werk van Tracey Snelling met de tentoonstelling: Everything is Everything. Verschillende nieuwe multimedia-installaties, waaronder werk dat ze maakte tijdens haar verblijf in Beijing en Zhujiajiao in China. Dat was heel duidelijk te zien in de met video tot leven gewekte gebouwen en lokalen, alsof je zelf door Chinatown liep. Knap gemaakte werken, maquettes met levende voorstellingen achter de raampjes. Doorlopend was er iets te zien, er speelden zich hele films af achter de raampjes. Veel verschillende thema's. Een soort reisverslag van plaatsen die ze heeft bezocht, met installaties die verhalen vertellen door er doorheen te wandelen. Na dit bezoek had je een beetje een overdosis gehad aan beeld en geluid.
De voorkant van een 'huis' en zo zag het er aan de achterkant uit, zie je al die draadjes en chipjes...
Toen wachtte de bus weer op ons om naar de laatste galeries te gaan. Maar het was spitsuur in Brussel, dus dat duurde een klein uurtje om een paar kilometer verderop te komen. Het was intussen ook begonnen met regenen, maar de sfeer in de bus was nog steeds opgewekt.
We kwamen in een straatje waar zich 2 galeries bevonden.
Een tentoonstelling met werk van Valerie Snobeck
Het onderstaand werk vond ik persoonlijk erg mooi.
Er was ook een klein kamertje ingericht door Park McArthur. De bodem was helemaal bedekt met schroeven en je mocht erover heen lopen. Het is mij eerlijk gezegd ontgaan wat de bedoeling hierachter was?
Ook hebben we een fototentoonstelling gezien van Roy Villeroy een Nederlandse kunstenaar die gefascineerd is door de bossen deze tentoonstelling is gebaseerd op zijn reizen naar Papua, Nieuw Guinea. Maar er waren niet alleen foto's er stond ook een levensechte sculptuur van een man, zo uit Madam Tussaud weggelopen. Nu ben ik achteraf vergeten te vragen wie dit voorstelde. Was het de kunstenaar zelf?
Ook hebben we nog een aantal paneeltje gezien van de kunstenaar Alain Biltereyst.
Daarna zijn we weer teruggereden naar Nederland, met wederom iets warms te drinken en een krentenbol. Dank aan de docenten voor de goede zorgen!
Rond kwart over negen was ik weer thuis, nadat ik nog een medestudent naar huis had gebracht. Een geweldig indrukwekkende dag met veel verschillende kunst.
vrijdag 8 november 2013
Photochallenge # 2
Vandaag was de tweede dag dat er gewerkt werd aan de sloop van ons bad. Het puin leverde een mooie zwart-wit foto op, dacht ik zo. ;-)
Morgen gaat de camera mee naar Brussel, want ik ga op 'schoolreis'. Haha, dat klinkt zo jeugdig, maar strikt genomen is het wel zo. Met de Nieuwe Akademie hebben we een excursie naar Brussel om Kunstcentrum Wiels te bezoeken en daarna nog wat galeries. Hartstikke leuk natuurlijk en ik heb er dan ook veel zin in.
woensdag 6 november 2013
Photochallenge November #1
Gisteren de laatste 2 etuitjes afgeleverd voor Soepel. Gewoon te koop als 'Sint' cadeautje bijvoorbeeld. Kom ik net tot de ontdekking dat ik er geen foto's van heb gemaakt... Jammer! Wel een foto van een etuitje dat ik speciaal voor een lieve vriendin maakte. Ze zijn uiteraard in dezelfde stijl, maar dan net even anders ;-)
Verder kreeg ik deze week 2 kaarten via Postcrossing. Erg leuk, het aantal staat nu op 5 ontvangen en 5 verstuurde kaarten. Zelf ontving ik kaarten uit Rusland, China, USA, Duitsland en Nederland. Kaarten verstuurd aan China, 2 x Rusland, UK en Duitsland. Elke keer weer leuk om een passende kaart voor de ontvanger te zoeken.
Na een paar foto's van haar te hebben gezien, heb ik besloten ook aan de November Photochallenge mee te doen. Dus hierbij de eerste foto.
Gisteren ontvangen uit de USA van Helen!
Na een paar foto's van haar te hebben gezien, heb ik besloten ook aan de November Photochallenge mee te doen. Dus hierbij de eerste foto.
zondag 3 november 2013
Opening expositie bij RoBa-Kunst
Vanmiddag heb ik de opening van een expositie bij Galerie RoBa-Kunst in St.Hubert bijgewoond. De paarden schilderijen van Suzanne Huijs, de kubistische paarden keramieken van Hetty Kok van der Hoek en de bronzen dier- en menssculpturen van Ruud Zweypfenning. De kunstwerken zijn op zichzelf staand al boeiend, maar door de combinatie is het een heel bijzonder geheel. De expositie is nog te zien tot en met zondag 24 november, de galerie is elke vrijdag en zaterdag geopend.
zaterdag 2 november 2013
Kunstbeschouwing - les 1
Vandaag was het dan zover, de eerste les Kunstbeschouwing! De les begon een beetje rommelig, iedereen nog even een kopje thee/koffie met een speculaasbrok of Friese pepernoten, plaatsje zoeken, licht uit en toen kregen we een filmpje te zien over een 'dansend' plastic zakje in de wind tussen de bladeren. Deze scène komt uit de film "American Beauty".
Schoonheid kan iets alledaags zijn.
Pre-historie: de grot tekeningen is het verbeelden van de werkelijkheid.
Als men ze kon tekenen, dan had men er grip op.
Egyptenaren: ongeveer vanaf 2000 v.C. Het belang om de werkelijkheid zo volledig mogelijk weer te geven, alle lichaamsdelen moesten zichtbaar zijn.
De Grieken maakten de werkelijkheid mooier. Het leuke is dat we de geschiedenis in relatie met hedendaagse kunst te zien kregen. Zoals bijvoorbeeld hieronder een voorbeeld van een Grieks beeld en daaronder een beeld van Mark Manders (in brons).
Of werk van Tom Puckey
En Marc Quinn heeft zelfs een prijs gewonnen. Zijn beeld van de zwangere Alison Platter, de vrouw zonder armen, heeft een plekje gekregen op de 4e sokkel op Trafalgar Square in Londen.
En zo komen we bij de Middeleeuwse kunst.
Kort samengevat: De Egyptenaren tekenden wat zij wisten dat er was, de Grieken verheerlijkten wat zij zagen. In de Middeleeuwen leerden de maker uit te drukken wat hij voelde.
De Renaissance: Het teruggrijpen naar de wedergeboorte van de oudheid. Het tijdperk van de schilderkunst, het scheppen van ruimte in een plat vlak. Er ontstaat een veranderend beeld van de werkelijkheid. Met name de anatomie en het perspektief. Volgens Leonardo Da Vinci kan schoonheid worden uitgerekend en ontworpen.
Ook leuk om weer de hedendaagse kunstwerken te zien in vergelijking met werk van toen.
Venus
en zie hier een foto van Rieneke Dijkstra
Tot zover deze les! Ik vond het ontzettend interessant en ik heb veel nieuwe dingen geleerd. Wat ik hierboven kort heb beschreven is maar een fractie van alles wat er is verteld, maar m'n hoofd liep letterlijk over.
Al die informatie te absorberen, daar moest een gezonde lunch met een vriendin overheen bij een gezellige bakkerij/lunchroom. En ze hadden het heel slim geregeld bij het afrekenen, want dan moest je langs de vitrine met allemaal overheerlijke taarten, broden, borstplaat, brownies en nog veel meer lekkers. Dus ben ik naar huis gegaan met een stukje carrotcake, cheescake en een muffin voor Bastiaan. En uiteraard kon ik die overheerlijke borstplaat ook niet laten liggen. Tja, dat was een goede afsluiting van een leerzame dag.
Abonneren op:
Posts (Atom)














.jpeg)