Pagina's

woensdag 23 juli 2014

Wageningen

In de nieuwe Flow stond een artikel over een vintage schatkamer "Willy's Warenhuis" in Wageningen. Aangezien er op woensdagmorgen ook markt is in Wageningen, leek me dit een goede gelegenheid er heen te gaan.  Al vroeg ging ik op pad, de zon was al flink warm en ik vond dat ik wel een kopje koffie had verdiend.


Het lekkers in het glaasje en het koekje had ik al op, voordat ik de foto nam. Dat was een goede cappuccino. De markt was hartstikke leuk, er stonden veel stoffenkramen en twee grote kramen met fournituren. Zoveel keus is er niet bij de stoffenkraam in ons dorp, maar ik had niets specifieks nodig, dus ben ik doorgelopen. Wel handig om te weten dat er dus op woensdag fournituren te koop zijn in Wageningen. Er heerste een gemoedelijke sfeer, echt vakantiestemming. Vanzelf kwam ik bij de kringloopwinkel van Terre des Hommes terecht, waar het hartstikke druk was. Het is maar een piepklein zaakje en het was dringen. Na een snelle blik ben ik verder gegaan, want mijn doel was natuurlijk Willy's Warenhuis".  Om de hoek kwam ik op een plein, het Salverdaplein en verhip in de verte zag ik al kleding buiten hangen en stoelen staan. Nummer 2, dat kon niet missen, dit moest het zijn. De eerste stukken die ik tegenkwam waren behoorlijk aan de prijs, maar er was veel keus, dus er was wel degelijk ook goedkopere waar te koop. Er stonden allerlei kasten vol met prachtige kopjes en schoteltjes en andere snuisterijen. Overal waar ik keek zag ik wel weer  iets uitspringen wat om mijn aandacht vroeg. Uiteindelijk ben ik met een fruit-uitlekschaaltje en twee geborduurde pannenlapjes naar buiten gegaan. Maar ik had er zo een uur of twee door kunnen brengen. Naaidoosjes, lintjes, bandjes, echte bijzondere feestkleding, schoenen en tassen. Lampen, boeken echt te veel om op te noemen. De man die me hielp vertelde dat er een eindje verderop nog een winkel was met opgeknapte meubelen en er vanaf september een derde winkel bijkomt. Dus echt de moeite waard om te bekijken als je van vintage houd.



Tegenover Willy's Warenhuis was een 2e hands zaak waar alleen Lundia werd verkocht. Mijn aandacht werd getrokken door kasten met heel veel laden. De dame in de winkel vertelde dat het echt onverslijtbaar is en je het hout gemakkelijk opnieuw kan schuren en schilderen. Eigenlijk hebben ze het te goed gemaakt ;-) Goed om te weten dus, als ik weer eens op zoek ben naar een geschikte kast voor in m'n atelier. 

Mijn volgende stop was op de Schoolstraat bij de Scandinavische winkel, ware het niet dat ze net met vakantie waren tot 31 juli. Een reden temeer nog eens terug te gaan. Maar niet getreurd, tegenover deze winkel zat een kledingzaakje 'Ter Laak" waar ze King Louie verkochten, dus daar heb ik op m'n gemak rondgesnuffeld. Ze zaten tussen twee collecties in, maar het leuke is dat ze een website hebben met hun assortiment, dus de volgende keer kan ik zien of de nieuwe collectie al binnen is en rijd ik er niet voor niets erheen. Daarna ben ik de grote winkelstraat nog even doorgelopen en kwam ik tot de ontdekking dat er toch wel meer winkels waren dan ik dacht. Dus Wageningen is echt een tweede bezoek waar, zeker op woensdag (stoffenmarkt) of zaterdag (biologische markt).


2 opmerkingen:

  1. Je hebt lekker rondgestruind, en wat leuk dat je nog zoveel onverwachte leuke winkeltjes tegen kwam.
    Als ik nu in de buurt van Wageningen zou komen (nog nooit geweest ;) zou ik er ook zeker even gaan snuffelen na het lezen van jouw verhaal!
    Veel plezier met je aankopen, vooral dat tesje is erg schattig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die éne naam is voor mij makkelijk te onthouden.
    Leuke adresjes.

    BeantwoordenVerwijderen